Kommunikationsekspert - 20 99 65 98Nyhedsbrev

Kommunikationsstrategi

… der gør en forskel fra budskab til bundlinje

Jeg har gennem tiden udarbejdet kommunikationsstrategier i samarbejde med en lang række virksomheder i alle størrelser. Blandt andre Bosch Car Service, Region Nordjylland, Royal Greenland og Rebild Kommune. Min erfaring er, at tiden brugt til at lave en god strategi altid kommer godt tilbage. Hvis man ved, hvor man vil hen, og hvorfor, er der simpelthen en langt større chance for at komme helt i mål.

Og så besvarer kommunikationsstrategi altid et forretningskritisk spørgsmål  – hvem er du, i forhold til din omverden?

Hvad skal strategien gøre for din virksomhed?

Dét bør være det første spørgsmål i enhver strategiproces. For der findes ikke én skabelon for den rigtige strategi. Strategien er et værktøj, der skal løse nogle specifikke udfordringer for en virksomhed i en specifik situation – der måske forandrer sig hastigt. For nogen virksomheder skal strategien bare være én sætning, der beskriver en overordnet retning. Andre virksomheder har brug for en mere omfattende strategiformulering. Andre virksomheder igen har brug for en række mindre strategier, der forfølger hver sin målsætning – selvfølgelig med udgangspunkt i den samme overordnede forretningsstrategi og kernefortælling.

Kontakt mig på 20 99 65 98 eller skriv på mail@thomasdahlnordlund, hvis du vil høre om der er noget jeg kan gøre for dig.

Hvad er kommunikationsstrategi?

Kommunikationsstrategi er kort fortalt “formålsbestemt kommunikation sat i system” og kan dække over hele eller dele af en virksomheds virksomheds interne kommunikation eller eksterne kommunikation og markedsføring. 

En kommunikationsstrategi kan beskrive en generel målsætning om, hvad og hvordan virksomheden i det daglige ønsker at kommunikere – såvel internt som eksternt, hvilket i højere grad end nogensinde et to sider af samme sag. Eller den kan beskrive målsætning, budskaber, medier og timing i forbindelse med en specifik intern eller ekstern kommunikationskampagne omkring lancering af for eksempel et nyt produkt. 

Tilrettelæggelsen af en kommunikationsstrategi, der ligger i direkte forlængelse af din forretningsstrategi, giver den optimale chance for, at du opnår dine forretningsmål.

Her kommer mine 16 års erfaring med strategisk kommunikation, dig til gode. Jeg har lavet et hav af kommunikationsstrategier siden 2001, og ved af erfaring, hvad, der virker – og hvad som ikke gør – både i relation til strategiudvikling og implementering samt produktion af de enkelte kommunikationsprodukter i form af tekst, intranet, web, video og SoMe.

Analyser situationen, før du laver kommunikationsstrategien

Jeg hjælper dig analysen, før du kommunikerer strategisk:

  1. Motiv og målsætning – salg? forandringskommunikation?, samarbejde?, branding? eller krisestyring?
  2. Målgruppeanalysen – hvilke segmenter henvender du dig til?
  3. Tone of voice og approach – hvem er du?, og hvordan henvender du dig til omverdenen?
  4. Medieanalysen – i hvilke medier orienterer dine målgrupperne sig?
  5. Løftet – hvad tilbyder du verden og hvordan udmærker du dig i forhold til konkurrenterne?

Ring 20 99 65 98 – eller send mig et par stikord om din opgave, så vender jeg tilbage for en uforpligtende snak om, hvad vi gør.

Hvis du selv vil give kommunikationsstrategiarbejdet et forsøg, får du her en “skabelon” som du kan gå fremefter, når du formulerer din kommunikationsstrategi. 

 

 

 

 

 

 

 

  • Bosch
  • Gråkjær
  • Region Nordjylland
  • Royal Greenland
  • Sydbank