Kommunikationsekspert - 20 99 65 98Nyhedsbrev

Kommunikationsstrategi

… skal gøre en forskel fra budskab til bundlinje

At sikre kvalitet og sammenhæng i opbygningen af kommunikation, der gør en forskel for din virksomhed, kræver, at du behersker samtlige discipliner fra analyse til eksekvering og implementering.

Jeg har gennem tiden udarbejdet kommunikationsstrategier i samarbejde med en lang række virksomheder i alle størrelser. Blandt andre Bosch Car Service, Region Nordjylland, Royal Greenland og Rebild Kommune. Tiden brugt på at lave en god kommunikations- eller markedsføringsstrategi kommer simpelthen aldrig dårligt tilbage. Hvis man ved, hvor man vil hen, og hvorfor, er der simpelthen en langt større chance for at komme i mål.

Og så besvarer en kommunikationsstrategi altid et forretningskritisk spørgsmål  – hvem er du – i forhold til din omverden?

Hvad skal strategien gøre for din virksomhed?

Ovenstående bør være det første spørgsmål i enhver kommunikationsstrategiproces. Fordi der findes ikke én skabelon for den rigtige strategi. Strategien er et værktøj, der skal løse nogle specifikke udfordringer for en virksomhed i en specifik situation – der måske forandrer sig hastigt. For nogen virksomheder skal strategien bare være én sætning, der beskriver en overordnet retning. Andre virksomheder har brug for en mere omfattende strategiformulering. Andre virksomheder igen har brug for en række mindre kommunikationsstrategier og/eller medieplaner, der forfølger hver sin målsætning – selvfølgelig med udgangspunkt i den samme overordnede forretningsstrategi og kernefortælling.

Kontakt mig på 20 99 65 98 eller skriv på mail@thomasdahlnordlund, hvis du vil høre om jeg kan hjælpe dig med din kommunikations- eller markedsføringsstrategi.

Hvad er kommunikationsstrategi?

Kommunikationsstrategi er kort fortalt “formålsbestemt kommunikation sat i system” og kan dække over hele eller dele af en virksomheds virksomheds interne kommunikation eller eksterne kommunikation og markedsføring. 

En kommunikationsstrategi kan beskrive en generel målsætning om, hvad og hvordan virksomheden i det daglige ønsker at kommunikere – såvel internt som eksternt, hvilket i højere grad end nogensinde et to sider af samme sag. Eller den kan beskrive målsætning, budskaber, medier og timing i forbindelse med en specifik intern eller ekstern kommunikationskampagne omkring lancering af for eksempel et nyt produkt. 

Tilrettelæggelsen af en kommunikationsstrategi, der ligger i direkte forlængelse af din forretningsstrategi, giver den optimale chance for, at du opnår dine forretningsmål.

Her kommer mine 16 års erfaring med strategisk kommunikation, dig til gode. Jeg har lavet et hav af kommunikationsstrategier siden 2001, og ved af erfaring, hvad, der virker – og hvad som ikke gør – både i relation til strategiudvikling og implementering samt produktion af de enkelte kommunikationsprodukter i form af tekst, intranet, web, video og SoMe.

Analysér situationen, før du laver kommunikationsstrategien

  1. Motiv og målsætning – salg? forandringskommunikation?, samarbejde?, branding? eller krisestyring?
  2. Målgruppeanalysen – hvilke målgrupper henvender du dig til?
  3. Medieanalysen – i hvilke medier orienterer dine målgrupperne sig?
  4. Tone of voice og approach – hvem er du?, og hvordan henvender du dig til omverdenen?
  5. Løftet – hvad tilbyder du verden, og hvordan udmærker du dig i forhold til konkurrenterne?

Ring 20 99 65 98 – eller send mig et par stikord om din opgave, så vender jeg tilbage for en uforpligtende snak om, hvad vi gør.

Hvis du selv vil give kommunikationsstrategiarbejdet et forsøg, får du her en “skabelon” som du kan gå fremefter, når du formulerer din kommunikationsstrategi. 

 

 

 

 

 

 

 

  • Sydbank
  • Royal Greenland
  • Region Nordjylland
  • Bosch
  • Gråkjær