Kommunikationsekspert - 20 99 65 98Nyhedsbrev

Storytelling

Find og fortæl de gode historier

Værdien af storytelling for en virksomhed kan ikke overvurderes.

Internt nedbryder storytelling siloer. Og en fælles formidlet historie, bygget på konkrete cases (frem for myter) styrker samarbejdet på tværs af fagligheder, afdelinger, adresser og lande.

Eksternt er gode historier om din virksomheds måde at tænke og arbejde på, positiv og omkostningseffektiv markedsføring. For eksempel når du vil opnå tredjepartsomtale i medierne.

Alle kan blive bedre til at fortælle

Historier til websitet, pressemeddelelsen, casestorien eller artiklen til personalebladet kræver ikke nødvendigvis en magister i dansk – eller en journalist – for at blive fundet og fortalt. Desuden er det sædvanligvis helt andre faggrupper i en virksomhed, der producerer de projekter og produkter, der skal fortælles om.

De fleste kan lære at spotte og fortælle virksomhedens gode historier. Derfor – vil du blive bedre til at finde og fortælle din virksomheds gode historier er kurset “Spot den gode historie” et godt sted at starte.

Vælger du det opfølgende kursus, “Fortæl den gode historie”, får du træning i selve det skrive- og fortælletekniske og teori bliver omsat til praksis og konkrete produkter.

Kursus 1 og 2 tager hver især cirka 3 1/2 time og kurserne kan kombineres eller købes uafhængigt af hinanden.

1. Spot den gode historie

På kurset “Spot den Gode Historie” starter vi med at skabe bevidsthed omkring din virksomheds kernefortælling – og de del-fortællinger, der over tid etablerer kernefortællingen.

Du lærer at identificere noget meget vigtigt – nemlig, hvad der er en god historie, set med modtagerens øjne – en modtager, der både kan være en medarbejder, en journalist eller en kunde. Vi kigger særskilt på journalisternes kriterier for, hvad der er en god historie – og du bliver langt bedre, og hurtigere, til at skelne gode fra mindre gode.

På kurset “Spot den gode historie” lærer du blandt andet om, at:

  • Forstå og fortælle din virksomheds kernefortælling
  • Identificere de del-fortællinger, der udgør virksomhedens kernefortælling
  • Hvad der definere en “god historie”, set med modtagernes øjne
  • VAKS-kriterierne –  væsentlighed, aktualitet, identifikation og sensation
  • Workshop med praktiske øvelser  

Kurset vil være en blanding af oplæg og workshop, hvor deltagerne i grupper arbejder med at spotte de gode historier i deres egen afdeling.

2. Fortæl den gode historie

Du har en skribent gemt i maven og vil lære at trænge igennem til medierne med en pressemeddelelser. Det er præcis de samme værktøjer, der er brug for.

På dette kursus i gode historier lærer du blandt andet, hvordan du:

  • Identificere den gode historie
  • Vinkler skarpt og præcist
  • Skaber liv med citater
  • Får struktur på historien med informative overskrifter, levende indledninger, underoverskrifter og afsnit.

Kurset vil være en blanding af oplæg og skriveøvelser, hvor der arbejdes med kursisternes egne historier.

Hvor? og hvordan?

Jeg vil almindeligvis skræddersy kurset efter deltagernes ønsker og niveau samt virksomhedens behov. Jeg (og eventuelt en kollega) kommer typisk ud og underviser på et lukket hold – med mindre, din virksomhed vil inviterer en kollegavirksomhed med på dagen og netværke lidt undervejs – så finder vi også ud af det.

Kontakt mig for mere information på 20 99 65 98 eller send mig en mail på mail@thomasdahlnordlund.dk.

 

  • Royal Greenland
  • Bosch
  • Sydbank
  • Region Nordjylland
  • Gråkjær