Kommunikationsekspert - 20 99 65 98Nyhedsbrev

Medietræning

Medietræning gør dig hjemmevant med interviewsituationen.

Foran kameraet vil man gerne se godt ud, være troværdig, dygtig, skarp, afslappet, menneskelig og overskudsagtig på én gang. Det er en stor mundfuld, og presser de fleste.

På medietræningskurset bliver du “tilpas” foran et kamera. Selv når du får et kritisk spørgsmål, du ikke kendte på forhånd. Det hele handler om træning, om at bevare roen og stille de rigtige spørgsmål til journalisten, før kameraet ruller.

På kurset lærer du blandt andet, at:

  • du selv har indflydelse på interviewets indhold, forløb og karakter
  • bede journalisten om indsigt i spørgsmålets emne og karakter før kamerastart
  • stå rigtigt “groundet” på fødderne, så du føler dig – og fremstår – sikker
  • bruge maven, når du taler, så du lyder troværdig med “bund i”
  • kigge direkte på intervieweren, så du ikke ligner én som flygter fra noget
  • “være dig selv” så du opleves sympatisk

+  og en hel del andre gode staldtips 🙂

Kurset vil også omhandle din tone of voice forhold til interviewets emne.

Kan usikkerhed medietrænes væk?

Ja, det kan den. Målsætningen er, at du fremstår rolig, og derfor troværdig, når kameraet optager dig til TV-avisen og de sociale medier. Og jeg har set rigtig mange udvikle sig gennem blot en enkelt øvelsesgang. Egentlig ikke så underligt, når man tænker på, at det er en situation de fleste aldrig har prøvet før.

Vi får det hele på plads sammen. Gennem realistiske, naturtro øvelser til kamera baseret på mine mange års erfaring som kommunikationsrådgiver og medietræner for en række top- og mellemledere i både det offentlige og private erhverv. Vi tager så vidt muligt udgangspunkt i de potentielt kritiske cases, der latent lurer for en virksomhed som netop din. Vi “kigger i skrivebordsskuffen” med sager, med potentiale til at blive dumme sager i medierne. Omvendt kan vi også skræddersy medietræningen med det sigte, at promovere de positive historier, der mener burde bringes til torvs i medierne. Proaktivt og brandende.

Bagefter kigger vi sammen videooptagelserne gennem, og du får konstruktiv feed back, før vi – igen til kamera – gentager øvelsen. Vi fortsætter indtil, at du føler dig komfortabel og tilpas med situationen.

Er det bedst at medietræne alene? Eller med en gruppe af kolleger?

Det er helt på til dig. Jeg træner både enkeltpersoner og grupper. Typisk er det ledelser, men ofte deltager også andre medarbejdere , der gerne vil være bedre til at optræde til kamera til den interne video til intranettet eller til Facebook og Youtube. Vi skræddersyer kurset, så det passer dig eller jer.

Ring på 20 99 65 98 eller mail mig et par stikord: mail@thomasdahlnordlund.dk.

Take aways

Når journalisten ringer:

  • Sig, at du er midt i noget: Det er ikke ubehøvlet, men derimod klogt at sige, at man ikke har tid lige nu, når journalisten ringer. Han vil selvfølgelig gerne have sine citater her og nu, men for at at sikre at du får givet nogle gennemtænkte svar, så sig du er midt og noget, vind tid og bed om et nummer du kan ringe tilbage på. Når DU er klar.
  • Overvej mediet: Der er stor forskel på, om din talsperson skal interviewes til en lang artikel i Politiken eller til et kort indslag i TV-AVISEN. I de lange artikler vil journalisten skrive citater om, så de ser bedre ud på skrift og i nyhedsindslag har du omkring 10 sekunder til hvert svar, hvis du ikke vil have noget klippet ud. Brug tid på at øve svar til flere forskellige scenarier.
  • Tal i billeder: Når du bliver interviewet til et landsdækkende medie, taler du til den helt gennemsnitlige dansker, der måske ikke kender til detajlerne i din virksomhed. Tal derfor i metaforer og billeder, som alle mennesker forstår og undgå fagudtryk. På den måde viser du empati og imødekommenhed og dit budskab bliver forstået.
  • Royal Greenland
  • Bosch
  • Gråkjær
  • Sydbank
  • Region Nordjylland