From the BlogNyhedsbrev

Er du træt af ligegyldige statusopdateringer på Facebook?

Brug din private Facebook-profil til at small talk’e med udvalgte forretningsforbindelser. 

I så fald skulle du måske tænke dig om en ekstra gang. Især, hvis du arbejder med markedsføring af dig selv eller din arbejdsplads. I hvertfald, hvis man spørger den amerikanske social media-ekspert, Rick Dragon. Forfatter til bogen Social Markethology (2012)

Social grooming på sociale medier

Ifølge Rick er small talk på Facebook (og alle andre steder) en metode pattedyr til alle tider har brugt til at pleje relationer. Small talk svarer i sociobiologiske videnskabelige termer til såkaldt “social grooming”, hvor vi masserer ægtefællens ømme nakke, giver veninden et knus eller kærtegner datterens kind. Der er ganske enkelt tale om vedligehold, eller etablering, af sociale relationer.

… giver din virksomhed et (menneskeligt) ansigt

For mig at se, giver Ricks pointe fuldstændig mening. Det er vist en gammel sandhed, at golfklubbens restaurant er et af de bedste sted at etablere forretningskontakter.

Forretningsmiddagen er et andet velkendt “medie”, når sælgeren vil lukke handlen på trods af at det meste af snakken er small talk – eller rettere, netop derfor! Samtalen bliver personlig, tenderer til en mere privat karakter og afsenderen (“sælgeren”) får et menneskeligt ansigt. I social medie-terminologi: Der skabes “trust”.

Small talk på Twitter eller Facebook får med andre ord folk til at sænke paraderne. Facebook har ifølge Rick blot taget forretningsmiddagen online og skabt et rum for en mere uformel, uforpligtende og afslappet dialog, der på den lange bane kan give kontant afkast.

… en tættere social relation

Jeg har selv brugt min egen Facebook side (ja, min private!)  til netop pleje af interessenter.

Eksempel: som PR-konsulent for en virksomhed i fødevarerbranchen, tog jeg i 2010 et hold på 5 journalister, fra Sverige og Tyskland med til Grønland for at vise dem virksomhedens fiskefabrikker i Illulissat og Qangassiut på den grønlandske veskyst.

Ideen, eller overenskomsten, om du vil, var, at journalisterne fik rejse og ophold betalt (alt inklusive) mod, at de efterfølgende skrev artikler om virksomheden i de magasiner, de repræsenterede.

… og i sidste ende mere forretning

Jeg tog selvfølgelig en mængde fotos af deltagerne på turen og delte dem i en gruppe på Facebook, hvor jeg inviterede dem som venner på min private profil. Facebook gav os efterfølgende mulighed for at lære hinanden at kende som “rigtige mennesker” med fritidsinteresser, familier, følelser og – ud fra en umiddelbar betragtning – ligegyldige ytringer eller small talk, hvilket gjorde pressesamarbejdet via telefonen på tværs af lande en del mere komfortabel. I sidste ende gav det – er jeg overbevist om – flere, længere og mere gennemarbejdede artikler om min arbejdsplads. Mere positiv PR. Virksomheden fik det år den største presseomtale, der nogensinde var blevet målt. Blandt andet takket være inddragelsen af Facebook i en proaktiv pressestrategi.

Det er klart, at brugen af Facebook og Twitter fordrer en bevidst og gennemtænkt kommunikationsstrategi. At den tilsyneladende umiddelbare, spontane ytring på Facebook ikke bør være så spontan igen (i det mindste hvis man er virksomhedsleder med ansvaret for en række ansatte): Alt man ytrer på Facebook, Twitter og øvrige sociale medier registreres og hænger ved lang tid frem (og kan uventet dukke op i søgeresultater i årevis efter). Og det er ikke nødvendigvis en god idé, som en kollega i social media-branchen gjorde det den anden dag, åbenhjertigt at tweete om, hvor svært det er at skrive statusbeskeder på Twitter … mens man kører i bil i en rundkørsel”.

Når det er sagt, er det uomtvisteligt, at en uformel dialog på Facebook kan være mindst ligeså relevant som den dialog, man foretager i den fysiske virkelighed i omklædningsrummet i håndboldklubben.

Et menneskeligt ansigt, for eksempel fra den administrerende direktør eller mellemleder, der ytrer sig helt uformelt via Facebook skaber nærhed, tillid og baggrund for at indgå forretningssamarbejder. Og pointen er, at mennesker bedst connecter med mennesker.

Og så kan man jo vælge at krydre “ligegyldighederne” med humor og et skævt smil og fx vise, at man har humor. Fx som i denne min veninde postede på sin Facebook status tidligere i dag:

“Nu med knækket – og midlertidig repareret – kindtand. Kunne da lige nåes inden undersøgelser på sygehus i Frederikshavn…!!!…..er der nogen, der ved, om det er ulovligt at stille sig selv ud til storskrald?

Et par ideer til “ligegyldig” small talk på Facebook

  • Den helt uformelle personlige (fx i international regi): Har lige spist havregryn med rosiner, mandler og skummetmælk – hvad spiser I?
  • Gratis konsulentbistand: Er i tvivl om jeg skal vælge dette nye logo eller beholde det i kender, hvad siger I?
  • Hvad jeg indimellem selv gør – og det giver typisk 300 % så mange comments og likes – er, at jeg tager et billede af en situation fra mit private liv, billedet af den kilometerlange bilkø foran mig – 100 % relevant, når du er ved at komme for sent til et møde og gerne vil dokumentere årsagen.
  • Load et fotos af ungerne i en sjov situation (især kvindelige forretningspartner-friends vil reagere)
  • Region Nordjylland
  • Royal Greenland
  • Bosch
  • Gråkjær
  • Sydbank
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

%d bloggers like this: