From the BlogNyhedsbrev

8 trin til dit personlige brand på nettet

Det er på nettet, at folk på et splitsekund vurderer om det er dig, de vil have til at holde foredraget, tatovere armen, kokkerere tre retters-menuen eller skrive teksten til markedsføringsmaterialet. Dit digitale aftryk på internettet er altafgørende for, hvordan du opfattes af folk, før de møder dig og de forventninger de får til dig. Derfor – få finjusteret din profil på nettet og fremstå konsistent og troværdig på tværs af hjemmesiden, Facebook, Linkedin og Instagram. Så øger du markant chancen for at trænge igennem med dit budskab eller tilbud.

1. Konvertér din Hotmail eller Gmail til en “professionel” e-mail-adresse. F.eks. mail@thomasdahlnordlund.dk (i stedet for thomasdahlnordlund@gmail.com). Det ser bare mere professionelt ud, når du kommunikerer med dine interessenter. Er du ansat: Brug for alt i verden ikke din firma-mailadresse, hvis du kommunikerer på vegne af dig selv som konsulent (jo, det er set).

2. Lav, eller få lavet, en hjemmeside eller “visitkort”, der kan være din permanente adresse på nettet, hvor du skriver dine kontaktoplysninger, hvem du er og hvad du tilbyder verden. F.eks. en WordPress blog, der som udgangspunkt er freeware (gratis) og let at redigere. Og som samtidig giver dig en et forspring i forhold til søgeoptimering, hvis du jævnligt udgiver indlæg om et emne og dermed “viser” Googles indekserings-robotter, at du er relevant på dit forretningsområde.

3. Opret en Facebook-page, som supplement til din private profil. Din private profil indstiller du i menuen “indstillinger” så kun venner kan kigge med. Så kan du på din private profil fortsætte med at være plat, fjollet og useriøs og alt det andet, som ikke skiller dig ud fra mængden.

4. Fin-tun din Linkedin-profil, så den matcher dit CV, din Facebook Page og den professionelle overflade, du i det hele taget etablerer på nettet. Sørg for, at dit foto matcher dit profil-foto andre steder og vice versa.

5. Opret en Twitter-profil, gerne med det samme portrætfoto, som du benytter på hjemmesiden og Facebook.

6. Nu har du de vigtigste dele af dit digitale, personlige, branding-maskineri på plads. Nu begynder (eller fortsætter) du med at producere indhold (se link nederst på siden) på din nye blog-hjemmeside. Indlæggene på bloggen deler du, ved at smide linket til dit blogindlæg direkte i dit (dine) Facebook-opslag, mindst et par gange om ugen. Du deler samtidig linket på Twitter og når du kører træt i delingen, overvejer du, at automatisere processen via et plugin eller en applikation til WordPress. F. eks. Hootsuite.
Nu har du snart lavet så meget indhold på din blog (og delt/genbrugt det på dine sociale medier), at du (forhåbentligt) signalere “ekspert”, som – inden for dit snævre fagområde – for alvor ved, hvad du taler om.

7. Annoncer på Facebook. Nu begynder at promovere din Facebook-side eller din Blog. Begge dele kan du gøre fra maskinrummet på din Facebook-side. Brug et mindre beløb (f. eks. 500 kr.) og annoncér eller boost dit indhold mod dine foretrukne målgrupper, i relation til alder, køn, geografi, demografi og interesser. Leg med de forskellige muligheder og evaluér resultatet (via “Facebook indblik”) og øg eventuelt indsatsen. Nu er du igang med at blive kendt, for det du selv har valgt at blive kendt på – du er på vej til at blive et personligt brand.
Se “SoMe-mormorstrategi”, der forklarer nogle principper omkring genbrug af content.

8. Finalen: Googl dit navn og se om alt tager sig ud, som du forventer. Og stil dig selv spørgsmålet: Kunne du være første-valget for en professionel kontakt? Hvis ikke – fortsætter du med at tune knallerten indtil den kan følge med de hurtigste på gaden.

  • Royal Greenland
  • Bosch
  • Sydbank
  • Region Nordjylland
  • Gråkjær
Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers:

%d bloggers like this: