Tanker på BloggenNyhedsbrev

Hvordan styrker jeg mit personlige brand på nettet?

Lad os bare erkende det. Folk “stalker” os på nettet, når de vil vide, hvem vi er. Det er her, at folk på et splitsekund vurderer om det er dig, de vil have til at holde foredraget, tatovere armen, kokkerere trerettersmenuen eller skrive teksten til markedsføringsmaterialet.

Dit digitale aftryk på internettet er altafgørende for, hvordan du opfattes af folk, før de møder dig, og de forventninger, de får til dig. Derfor, sørg for, at din profil på nettet fremstår så konsistent og troværdig som muligt – på tværs af hjemmeside, Facebook, Linkedin, Instagram og de billeder (og billedsammenhænge) dine billeder dukker op i ved en Googlesøgning. Så øger du chancen for, at folk fatter tillid til at det dig, de skal lytte til – eller kontakte – inden for dit felt.

Er du single? Og bruger du internettet til at score med? Ja, så er det måske dig, der har den vægtigste grund til at få hundrede procent styr på din digitale profil – hele vejen rundt.

Hvad er mit personlige brand?

Kreds dig ind på brandet ved at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad er dine (brand-) værdier?
  • Hvad er din personlige karakter?
  • Hvad er din etik og moral?
  • Hvad er din passion?
  • Hvad er dit talent?
  • Er du udadvendt?
  • Er du indadvendt?
  • Er du selvkørende?
  • Er du en teamplayer?
  • Hvad er dit tilbud til verden og markedet?

Se blot spørgsmålene som inspiration til lidt refleksion over dig selv, så du kender dit personlige brand lidt bedre, før du går i gang med fin-tune det på nettet:

1. Konvertér din Hotmail eller Gmail til en “professionel” domæne-E-mail-adresse. F.eks. mail@thomasdahlnordlund.dk (i stedet for thomasdahlnordlund@gmail.com). Det ser bare mere professionelt ud, når du kommunikerer med dine interessenter. Er du ansat: Brug for alt i verden ikke din firma-mailadresse, hvis du kommunikerer på vegne af dig selv som konsulent (jo, det er set).

2. Lav en hjemmeside eller et “visitkort”, der kan være din permanente adresse på nettet. Her formidler du dine kontaktoplysninger, fortæller, hvem du er og hvad du tilbyder verden. For eksempel i form af en WordPress blog, der er freeware (gratis) og let at redigere. Og som samtidig giver dig en et forspring i forhold til søgeoptimering, hvis du jævnligt udgiver indlæg om et emne og dermed “viser” Googles indekserings-robotter, at du er relevant på dit forretningsområde.

3. Opret en Facebook-page, som supplement til din private profil. Din private profil indstiller du i menuen “indstillinger” så kun venner kan kigge med. Så kan du på din private profil fortsætte med at være plat, fjollet og useriøs og alt det andet, som ikke skiller dig ud fra mængden.

4. Fintun din Linkedin-profil så den matcher dit CV, din Facebook Page og den professionelle overflade, du i det hele taget etablerer på nettet. Hvis du ikke har et personligt logo: Sørg for, at dit foto matcher dit profil-foto andre steder og vice versa, så opnår du genkendelse på den måde.

5. Opret en Twitter-profil (med det samme portrætfoto, som du benytter på hjemmesiden og Facebook – for genkendelsens skyld – dit profil fungerer som dit logo.

6. Nu har du de vigtigste dele af dit digitale, personlige, branding-maskineri på plads. Nu begynder (eller fortsætter) du med at producere indhold (se link nederst på siden) på din nye blog-hjemmeside. Indlæggene på bloggen deler du, ved at smide linket til dit blogindlæg direkte i dit (dine) Facebook-opslag, mindst et par gange om ugen. Du deler samtidig linket på Twitter og når du kører træt i delingen, overvejer du, at automatisere processen via et plugin eller en applikation til WordPress. Fx Hootsuite.
Nu har du snart lavet så meget indhold på din blog (og delt/genbrugt det på dine sociale medier), at du (forhåbentligt) signalere “ekspert”, som – inden for dit snævre fagområde – for alvor ved, hvad du taler om.

7. Annoncér på Facebook. Nu begynder at promovere din Facebook-side eller din Blog. Begge dele kan du gøre fra maskinrummet på din Facebook-side. Brug et mindre beløb (f. eks. 500 kr.) og annoncér eller boost dit indhold mod dine foretrukne målgrupper, i relation til alder, køn, geografi, demografi og interesser. Leg med de forskellige muligheder og evaluér resultatet (via “Facebook indblik”) og øg eventuelt indsatsen. Nu er du igang med at blive kendt, vel at mærke for primært det, du selv har valgt at blive kendt på – du er på vej til at etablere dit eget personlige brand, dit eget “genkendelige jeg” på nettet.

8. Finalen: Googl dit navn og se om alt tager sig ud, som du forventer. Og stil dig selv spørgsmålet: Kunne du være førstevalget for en professionel kontakt?

  • Gråkjær
  • Region Nordjylland
  • Royal Greenland
  • Sydbank
  • Bosch